> Omdat ik de commercieel verkrijgbare sportdranken geldklopperij vind, wil ik > zelf sportdrank gaan maken. Maar hoe kun je eenvoudig en nauwkeurig kleine > hoeveelheden zout afmeten? Bijvoorbeeld 0,75 gram in een driekwart liter > bidon. --- Ga naar de mc donald en neem een paar zakjes zout mee. Weet je eenmaal hoeveel zout hierin zit dan weet je ook hoevaak je het moet verdunnen. (Waar blijven toch al die zakjes zout??) --- Wat ik zelf hier onlangs gelezen heb is 50% appelsap en 50% water met hierin een mespuntje zout. Van dat zout proef je overigens niets, maar zorgt voor een betere opname ivm betere isotone waarde. Heb het de laatste toertjes zelf geprobeerd en geeft een goed resultaat. Probeer het eens uit. Groetjes, Bas --- Mijn recept voor energiedrank: Ik maak het altijd zelf met Fantomalt (van Nutricia). Het is pure maltodextrine, zo te krijgen bij vrijwel iedere drogist. Maltodextrine is de basis van iedere commerciele energiedrank. 100 gram in een grote driekwarts bidon geeft ongeveer dezelfde calorische waarde als de aanbevolen concentratie van de commerciele energieprodukten. ca. 100 gram Fantomalt oplossen in driekwart liter water, voor de smaak een paar schepjes Isostar en evt. snufje zout. De Isostar kan ook vervangen worden door limonadesiroop o.i.d., het is puur voor de smaak. Fantomalt zelf is vrijwel smaakloos, het smaakt een beetje wee. Bij koud weer maak ik 'm wat sterker (niet te sterk, want dan raakt je maag overstuur) en bij warmer weer minder sterk, zodat er meer gedronken moet worden om dezelfde hoeveelheid carbo's binnen te krijgen. --- Mijn recept voor sportdrank: Roosvicee --- Sportdranken bestaan voornamelijk uit koolhydraten en water. Omdat een combinatie van verschillende koolhydraten de beste energie-voorziening in de spieren biedt, zien we dat commercieel verkrijgbare sportdranken op dit principe berusten. Maximaal kan per uur ongeveer 60 gram koolhydraat en 600-800 cc drank door het lichaam verwerkt worden De optimale samenstelling van een sportdrank is daarom 60 gram KH in 600 cc. Sterker geconcentreerde oplossingen, b.v. met 130 tot 150 gr. KH in de vorm van dextromaltinen zoals in de meeste Energiedranken, liggen veel te zwaar op de maag en worden vooral bij intensievere inspanning slecht verwerkt. De totale opname aan glucose in het bloed is onafhankelijk van de toedieningsvorm; anders gezegd 50 gr dextromaltinen of 50 gr KH Roosvicee, bieden een gelijk energieaanbod. Roosvicee bevat veel vitamine C en 70 gram KH per 100 ml, met als KH-aanbod glucose, fructose, maltose en polysacchariden. Extran Energie bevat fructose, maltose en polysacchariden. Isostar bevat sucrose en maltodextrines. Een zelfbereide sportdrank verkrijg je als volgt: 45 g suiker (3 afgestreken eetlepels), 3 gr keukenzout (1 afgestreken theelepel), aangevuld met thee of leidingwater tot 1 liter. De smaak kan verbeteren met een beetje citroensap, of een eetlepel Roosvicee. Er is geen enkel verschil in effect op de (duur)prestatie, bij drinken van een zelfbereide sportdrank, met 60 gram KH/l en een commercieel verkrijgbare sportdrank. Maar de smaak van b.v. Born-drank is bij een urenlange tocht te prefereren boven de zoete smaak van je eigengemaakte drankje. Ton Verheij, Sportsmedicine
Ik ga voor het eerst meedoen aan een lange tocht (130km) Wat kan ik dan het beste aan eten en drinken meenemen En hoe goed werken al die supplementen die ze aanbieden heb je daar nou echt wat aan of valt het allemaal wel mee? --- Ik weet niet hoe lang je er over wil gaan doen, en of het een erg moeilijke tocht is, maar als ik hem komend week-end zou moeten rijden (18 graden en druilerig), en als het een simpele vlakke tocht is, dan zou ik kiezen voor een bidon met KC-sportdrank, twee pakjes sultana en twee koffie met appelgebak in de pauze halfweg. Maar ik ben ik en jij bent jij. Als je je erg onzeker voelt daarin is het altijd beter om te veel mee te nemen dan te weinig. Je zou het kunnen aanvullen met een banaantje, een paar boterhammen met jam, een candy-bar, maar maak het niet overdreven gek. Groetjes, Erik --- Op een lange tocht neem ik isostar mee. Ik doe de hoeveelheid poeder voor 1 bidon in 1 plastic zakje, zodat ik onderweg makkelijk bij kan vullen met water. Verder zorg ik vor druivesuiker en energierepen, welke maakt me niet uit, want proeven doe ik onderweg toch niet. Op een tocht van 130 km neem ik, in tegenstelling tot een lange tocht, alleen 2 bidons met water of isostar mee. Eten onderweg moet wel, maar ik heb er een hekel aan. Hieruit blijkt dat het allemaal per persoon erg verschillend is. Gewoon uitproberen dus. -- Han --- Wat dacht je van krenten- of rozijnenbollen. Geven de energie die je nodig hebt en bovendien het gevoel dat je wat in je maag krijgt, i.pl.v. al die zgn. energiedrankjes die ook nog eens schrikbarend duur zijn. Daarnaast gewoon water als drank en enkele koffiestops met de overbekende appelpunt. Succes! gr. JK --- Ik zou niet al teveel van die supplementen verwachten. Probeer als basis de 'gewone' dingen te eten, zoals brood of krentenbollen en gewoon water. Bruinbrood met kaas is een prima brandstof. Als je na een aantal uren dit relatief zware eten wat gaat tegenstaan, kan je altijd nog overstappen op een enkele reep o.i.d. voor de laatste loodjes. Zo heb ik meestal wat extra Evergreen bij me, prima als "noodrantsoen", doordat je het makkelijk kan bewaren tot het eind van de rit., Of als je het over houdt, voor de volgend keer. Gewoon water (eventueel een klein beetje aanlengen met een vruchtensap -geen siroop-) is altijd de beste dorstlesser. Op lange tochten neem ik soms tussendoor (bij een stop) een Extran. Voor de rest haal ik mijn suikers wel in na afloop (na een warme rit, veel thee met suiker of bv. soep) Zoete repen en energiedranken / dorstlessers kunnen een behoorlijke aanslag plegen op je maag (en portomonaie). Daarom vind ik het niet iets om daar een hele tocht op te rijden. Maar dit is persoonlijk. Neem in ieder geval de tijd om je maag er aan te laten wennen. Grtz, Arne --- Ik denk dat ik zowat het hele gamma repen en sapjes wel heb geprobeert, en kan alleen maar beamen wat de anderen hier zeggen, het is duur!! en dan ben ik nog niet begonnen over de smaak van sommige repen, die soms echt vies is. Mijn raad voor lange tochten, thee met suiker, bananen en rozijnen, lekker en naar mijn gevoel werkt het nog ook. groeten ed Oh ja, en eet ze voordat je honger krijgt, anders is het soms al te laat, bij een tocht van 130km eet ik om de 30km iets, trek of niet. --- Hierbij nog even een aanvulling van mijn kant (vergeten in mijn eerdere posting). Eet op momenten dat je even rustig kan rijden. Je spijsvertering heeft ook energie nodig en dat gaat slecht samen met een hoge inspanning van je spieren. Zo is het uiteraard niet handig te gaan eten tijdens een klim, doe dit dus ruim voordat je aan een klim begint. En op vlakke routes, eet tijdens de stukken waar het wat makkelijker loopt (goed wegdek, gunstige wind), of wannneer je even gelegenheid hebt in een wiel te hangen. Dat zorgt dat je spijsvertering wat soepeler loopt en voorkomt maagklachten. Grtz, Arne --- In alle voorgaande postings staat wel iets nuttigst wat betreft eten tijdens lange tochten (langer dan 4 uur). Nog enige tips; - zorg dat je direct aanspreekbare energievoorraad opgeslagen in de spieren (glycogeen geloof ik) maximaal aangevuld is voordat je aan de tocht begint. Hier moet je enkele dagen voor de tocht al mee beginnen door koolhydraatrijk voedsel te eten . Pasta, brood, jam etc. Men noemt dit stapelen in de volksmond. Deze energievoorraad is genoeg voor 1,5 tot 2 uur fietsen afhankelijk van de inspanningsnivo en klimaatcondities (pas op bij koud weer). - nog even iets over de bananen mythe. De verhouding koolhydraten/gewicht van bananen is erg slecht. Er zijn efficientere manieren. Toegegeven ze happen wel lekker weg. Als je toch bananen mee wilt nemen eet ze dan zo snel mogelijk op zodat je niet driekwart van de tocht een kilo aan schil mee sleept. Uiteraard alleen rijpe bananen (tijgerbananen = bananen met al bruine stippels). Groene onrijpe bananen zijn uit den boze. Deze worden regelmatig bij bevooradigsposten aangeboden. Liggen laten. - tijdens de tocht vooral licht verteerbaar koolhydraatrijk voedsel eten. Bruine boterhammen met kaas lijkt mij een slecht voorbeeld (teveel langzaam verteerbare vezels en vet). Beter is witbrood met jam of banaan. - Het lichaam kan maximaal 60 tot 70 gram koolhydraten per uur opnemen. Alles wat je meer eet heeft geen zin. - experimenteer met eten tijdens je trainingstochten om maagklachten te voorkomen. Dit geldt vooral voor energiedranken en energierepen. groeten Lou --- Ik heb eigenlijk altijd een mueslireep en een suikerwafel bij me, en natuurlijk de bidon met water. Zowel de reep als de wafel koop ik bij de Aldi. Die mueslireep zit een partij suiker in daar alleen al ga je harder fietsen; per reep van 25 g 105kcal., 1.3g eiwit, 16 g koolhyd en helaas 4 gram VET. De suikerwafel zit parelsuiker in, is lekker en zoet. de precieze voedingswaarde kan ik helaas niet achterhalen. Bij diezelfde Aldi koop ik trouwens ook de 'dorstlesser' 33cl voor fl.0,50 In de consumentengids van afgelopen maand staat een test van de dorstlessers en energiedrankjes. Iemand interesse in die cijfers? dan hoor ik het wel en zet ik ze ergens weg, als dat mag van de CB.... Bart J van Loon --- Krentenbollen en zo is geweldig maar neemt ruimte in beslag. Spotgoedkoop en goedvullend zijn de mueslirepen met honing en rozijnen van de Aldi. Merk: Gletscherkrone, Muesli Barres, Raisins. Drink er water bij en hoppa. Oh ja: zo gauw ik aan eten denk begin ik te eten. Nog nooit problemen gehad. Helaas zijn die mueslirepen bij de vele fietsers in de buurt waar ik woon zo populair geworden dat ze binnen recordtijd zijn uitverkocht dus sla toe als je kunt. --- Bananen, bananen en nog is bananen. Deze zijn echt wel voedzaam en vullen je maag wel degelijk wat van die energierepen niet kan gezegd worden ... Er wordt wel eens beweerd dat 1 energie'bar' 1 maaltijd vervangt en dat teveel van deze baren eten je prestaties dus niet bevordert hiervoor geld zoals voor het drinken van alcohol ;-) 'eet met mate'. Sportieve groeten Joost --- 130 kilometer is niet zo'n lange tocht. Belangrijker is hoe getrained je bent, hoe snel je dat wilt volbrengen en hoe zwaar het parcours is. Als je goed getrained bent, het terrein is vlak en je je eigen tempo maakt dan kun je toe met minimale extra hoeveelheid brandstof. De dag daarvoor goed eten, ruim een uur tevoren een koolhydraatrijk ontbijt, een bidonnetje drank (water, thee, isostar, roosvicee net wat jezelf lekker vindt.) en een banaantje voor onderweg is genoeg. Last een stop in met de voor toerfietsers standaard koffie met appelgebak en je bent klaar. Anders wordt het verhaal als je een dot heuvels tegenkomt en je wilt dan toch met minimaal 30 of meer gemiddeld thuis komen. De voorbereiding en de rust houdt je dan hetzelfde maar de hoeveelheid koolhydraten voor onderweg zul je stevig moeten verhogen bijvoorbeeld volgens aanwijzingen van eerdere postings. Denk er ook aan dat alles wat je meeneemt je gewicht verhoogt, op het vlakke niet zo'n probleem, lang en vaak heuvel op wellicht wel. Succes Jan-Willem --- Spaghetti etc. is zeker een goede voeding vooraf (cliché's kloppen vaak), maar je zal het wel vrij ruim vantevoren moeten eten. Bij langere tochten ('s ochtends vroeg vertrekken) is dat haast geen doen. Neem dan een (of twee) flinke bakken yoghurt met muessli. Aangevuld met bijv. rozijnen en de door jou al genoemde roosvicee. Bruin brood met kaas (niet teveel vet) is daarnaast ook een goede basis. Leer ook om onderweg te eten, daar ontkom je niet aan als je langer dan ca. 1 uur op de fiets zit. Het is wel een beetje een kwestie van wennen, vaak heb je in eerste instantie helemaal geen trek. Eet niet te veel tegelijk, maar wel heel regelmatig, voordat je echt honger krijgt. Probeer te eten op wat rustige momenten (dus niet als je net een stuk van 10 km tegen de wid in moet beuken). Je bloedsomloop heeft zowel voor de spieren als voor de spijsvertering een taak. Dat gaat niet zo makkelijk als beide tegelijk op topcapaciteit moeten werken. (vandaar ook niet te veel tegelijk eten en niet te laat eten) Er zijn veel zoete repen in de handel. Vaak duur, lang niet allemaal even goed te verteren. Mijn persoonlijke favoriet is altijd nog Evergreen of Liga Switch. Bananen zijn ook prima, maar dat is alleen geschikt voor het begin (ze blijven niet lang goed, bevatten wel goede brandstof, maar helaas in een beperkte hoeveelhied en je kan natuurlijk geen hele bos meenemen) Voor echt lange tochten (meer dan 3 uur) is het meenemen van brood ook een optie. Dat is een beetje persoonlijk, ik ken genoeg mensen die het te zwaar vinden om te kunnen verteren. Maar, bruin brood met kaas (en bijv. tomaat/komkommer) is prima naar binnen te werken (een beetje in hapklare stukken snijden vooraf) en dan kan je er zeker weer voor een tijdje tegenaan --- Als je regelmatig langere tochten maakt (bijv. 3/4 keer per week, 2/3 uur), is het wel verstandig om daar de hele week door wat rekening mee te houden. Maar maak je daar ook weer niet al te druk om. Na een dag fietsen is de avondmaaltijd wel belangrijk. Nadat je maag tot rust is gekomen (minimaal een uur na het fietsen), begin je waarschijnlijk niet alleen honger, maar ook echt trek te krijgen. Dan merk je vanzelf wel waar je trek in krijgt. (bijv. pasta of rijst) Vergeet op zo'n moment ook de groente niet. (...) Heel logisch. Hoe hoger de inspanning, hoe meer je verbruikt. Geen probleem. Probeer je vooral af te vragen of je genoeg eet. Hoe veel je precies eet, is uiteindelijk geen punt. (dat varieert per persoon en bovendien zal je niet snel te veel eten) Als je uitgaat van een langere tocht (3 uur of meer), eet dan vooraf in principe zo veel als je op kunt. (zonder te overdrijven, natuurlijk) Zoals ik in mijn vorige verhaal vertelde, tijdens het fiesen is het eten lang niet altijd makkelijk, dus hoe groter de 'bodem' vooraf, des te beter. Als je op dat moment pasta op kunt, prima. Wielrenners doen dat, maar beginnen wel ruim 2 uur vantevoren. Mij lukt dat dus niet. Ik eet wel (minimaal 1 uur vantevoren) stevig. Bijvoorbeeld twee kommen muessli (met yoghurt en iets zoets) en 3/4 boterhammen. Neem dat uurtje wel, wat het moet natuurlijk allemaal wat zakken (neem ook je tijd voor een uitgebreid toiletbezoek voor je op de fiets stapt) En na 1 1/2 à 2 uur fietsen begin ik weer te eten onderweg. Zoals ik al zei; op tijd, regelmatig en niet te veel tegelijk. Groet, Arne Vogel --- Als je onderweg eet: wit brood bevat meer calorieen die je lichaam sneller opneemt en is beter verteerbaar. Ik prop voor een lange rit mijn zakken altijd vol met wit brorod met ontbijtkoek (lekker zoet, koolhydraatrijk en licht verteerbaar). Bovendien neem ik ook altijd een suikerwafel, een mueslireep, een Mars en wat druivensuiker mee. Behoorlijk veel dus maar tijdens een lange rit kan je dat wel allemaal op hoor. Als het snel gaat (wedstrijden en cyclo's) kun je vloeibare voeding meenemen voor op het einde maar dat is wel duur (1.8 Euro per stuk). Goede voeding moet nu niet per se duur zijn want suikerwafels en mueslirepen die individueel verpakt zijn kun je in de Aldi vinden. Die verpakking gooi je natuurlijk nooit op de weg na gebruik. Als dat allemaal niet genoeg is kun je onderweg nog even bij een bakker stoppen en een koffiekoek kopen. Wel opletten dat je nieuwe fiets niet gejat wordt dan . ;) Roel --- Zorg ook altijd voor wat extra's. Een verpakte muesslireep, of Evergreen, kan altijd de volgende keer weer mee, als je hem overhoudt. Groet, Arne Vogel --- Bedenk dat het energieverbruik fors stijgt bij stijgende snelheid. Bij 35 km/u zul je per gefietste km ongeveer het dubbele gebruiken van het verbruik bij 18 km/u. Alfredo (186/78/36) --- Bij duursporten hoort niet alleen veel trainen maar ook veel en verstandig eten/drinken. Bij lage temperaturen vooral veel eten, bij hoge heel veel drinken. Zonder juiste "brandstof" kan je beter gaan wandelen, wat dan gezonder is. Dus eet en drink gezond en op tijd! --- Ik zal mijn ervaringen ook even melden. Voordat ik een eind ga fietsen, dat is bv. 's ochtends, eet ik een vol bord Brinta met bruine suiker (vrij dikke Brinta), en een of twee sneden bruinbrood, met appelstroop of jam (ook wel eens kaas want ik ben niet zo'n zoetekauw), drink een glas melk en soms nog een of twee glazen water. Onderweg eet ik dan nog wat brood of Aldi krentekoekjes (zitten in zo'n kleine verpakking), als drinken heb ik ranja. Ik heb geen problemen op bovenstaande hoeveelheden als ik in een groep ongeveer 110 tot 120 km rijdt met een gemiddelde van dik 30 int uur (en uiteraard ook wel eens op kop rij). Het enige probleem wat ik met die hoeveelheid Brinta heb is dat als er direct vrij stevig gereden wordt, ik dus inderdaad twee dingen aan het doen ben, en fietsen, en Brinta verteren, dit is niet altijd prettig (Ik eet tegen 07:15, om 08:00 gaan we weg) en rond deze tijd van het jaar moet je ook nog warmblijven. Ik zag trouwens ook dat er in drinkyoghurt (van die kleine pakjes, ook Aldi) veel koolhydraten zitten, dus als de temperaturen weer omhoog gaan wil ik dat ook eens proberen (in een pakje zitten 25 gram koolhydraten, als je in aanmerking neemt dat je lichaam ongeveer maximaal 60 gram per uur aankan, dan is dat nogal wat). Mijn ervaring is wel dat je vet vooral moet voorkomen, zeker kort voor het fietsen, kheb wel eens behoorlijk last gehad van aardappelen met vette jus (ook een liedje, niet?, of was dat zuurkool?), ook in sommige muslirepen zit nogal wat vet. Als je onderweg problemen krijgt schijnt cola ook nog wel eens te helpen (niet light, uiteraard). Als de intensiteit laag is maar de duur hoog verbrandt je vooral vet, als de inspanning zwaarder wordt worden het koolhydraten. Ook is het volgens mij te trainen, toen ik begon met fietsen had ik ook nogal eens hongerklop, en nu bijna nooit meer, of ik voel het aankomen (beetje druivesuiker bij me voor noodgevallen, die tabletten van de Kruidvat lossen lekker makkelijk op in je mond, die van Dextro zijn nogal hard) en ik ben het met je eens, hongerklop is zeer irritant, je hebt het gevoel dat je door stroop fietst en alles wat je voorbij komt op wil eten, al is het een baal hooi. Ik hoop dat je er wat aan hebt! M.vr.gr. Henk. --- Ik mis een ding: hoeveel drink je? Als je die Brinta moet verteren heb je extra vocht nodig. Ik ben sinds een jaar of drie verslingerd aan de Camelbaks in diverse maten en soorten. Een Camelbak (of ander merk drinkzak, uiteraard) zorgt ervoor dat je zeer regelmatig drinkt en in totaal ook meer drinkt dan met bidons. Doe ermee wat je goeddunkt. -- Mvg, Marten --- Zoals ik al zei drink ik vooraf een glas melk en een of twee glazen water, en neem in deze tijd van het jaar een volle halve liter bidon mee op zo'n 100km+ rit, als we een "sterretje" rijden drink ik op het stempelpunt nog twee bakken koffie. Als het echter warmer wordt heb ik inderdaad aan twee bidons halve liter soms niet genoeg en neem ik wel eens los wat drinken mee, of drink onderweg nog ergens iets (en probeer ook vooral vooraf goed te drinken). Als het echt warm is/wordt (25 graden of meer) dan is het wel eens problematisch en raak ik te vroeg door m'n voorraad heen. Over zo'n drinkzak heb ik nog wel een vraagje, zit het wel goed (gaat het dus niet schuiven of zo), wordt het drinken niet erg warm, net als jezelf omdat het op je lichaam zit? Nog even over mijn eigen verhaal, ik vind dus dat je als "gewoon" toerfietser je prima kunt redden met normaal voedsel (ranja, brinta, aardappelen, pasta, (wit)brood, bv.), dus niet allerlei exotische toestanden die fabrikanten aan je willen slijten, ik hoef tenslotte geen tour te rijden, gewoon een beetje opletten wat je eet en ervaringen delen uiteraard! Op bijna alle verpakkingen staan tegenwoordig hoeveelheden vet en koolhydraten per bv. 100 gram, dus dat is ook nog eens makkelijk vergelijken. Groeten, Henk. --- 100% mee eens. Isotone drank maak je bijvoorbeeld zelf uit 50/50 water/appelsap met een beetje keukenzout. En van witbrood met zoet beleg is ook nog nooit iemand dood gegaan. Van de "exotische toestanden" vind ik de Powerbars en aanverwante repen wel interessant. Of heeft iemand een beetje gemakkelijk recept om die ook zelf te maken? -- Mvg, Marten
Probeer es stroopwafels, nemen weinig ruimte in en kun je goed op rijden. JG --- Eten VOORDAT je honger hebt en drinken VOORDAT je dorst hebt en alles komt goed. Regelmatig kleine hoeveelheden, niet te lang wachten met eten nadat je gestart bent. In principe is alles wat je lekker vindt (met veel koolhydraten) en makkelijk mee te nemen (muesli repen, krentebollen, bananen) goed. Pas op met te sterk geconcentreerde sportdrank. Te veel sportdrank gaat meestal snel vervelen. Op de lange duur is water nog het best. Tijdens de pauze vind ik koffie en cola altijd wel lekker, maar dat is misschien persoonlijk. Als je slecht vast voedsel verdraagt kun je ook nog koolhydraatdrank drinken. Ook hiermee oppasen: niet te snel te veel. --- > Dat van op tijd drinken en eten kan ik helemaal beamen. Ik neem zelf nogal > eens mijn toevlucht tot Squeezy, een zeer sterk geconcentreerde > koolhydraatgel in handige verpakking. Wel combineren met veel water. En > tijdens de LBL van 2001 was het redelijk warm. Ik kreeg toen ook echt > behoefte aan iets zouts. Neem dus iets hartigs mee. Desnoods gewoon wat > zout. Of een kadetje oude kaas. > > Ronald --- Ik weet niet welke LBL jij gefietst hebt, maar die van ons in 2001 (pinksteren) was gezegend met regen- en hagelbuien en een temperatuur die onder de 10 graden lag. Met name daardoor en een slecht voedingspatroon is --- Veel eten en drinken wordt in de eerder verzonden postings al uitgelegd. Ik voeg daar nog graag aan toe dat je zo gevuld mogelijk van start moet gaan. Dus eet je je de avond te voren goed vol, 's ochtends als je opstaat vergeet je ook alle regels en eet je ook veel. Dus ook als je dat gewoonlijk niet aan kunt. Als je naar het vertrek rijdt, drink je ook nog even flink door zodat je goed doorgespoeld bent en je zelfs daarna nog voldoende vocht aan boord hebt. Als je te weinig gegeten/gedronken hebt is dat niet prettig. Te weinig vocht leidt tot een dehydratie hoofdpijn, die identiek is aan het gevoel alsof je teveel gezopen hebt. Als je te weinig gegeten hebt, wordt je eerst een beetje zweverig en daarna krijg je een hypo. Als je zover bent, gaat mijn oude oma Lam op de Opoefiets met naast haar de 15 jaar oude teckel je nog fluitend voorbij. Tje. Ja. Fietsen is leuk, maar je moet er wel wat voor over hebben, anders kun je later nooit sterke verhalen vertellen aan je kleinkinderen. bert lam